Eurobat: veel innovatie, maar Li-ion en loodbatterijen blijven voorlopig dominant

eurobat

In een recente publicatie van Eurobat, de vereniging van fabrikanten en afnemers van batterijen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, wordt ingegaan op de toekomst van batterijtechnologie. Ondanks de grote nadruk op innovatie blijven Li-ion en loodbatterijen de komende jaren de dominante technologieën.

Een kernvraag in het rapport is wat de drijfveren zijn achter innovatie in dit veld. Het biedt ons niet alleen een kans om de huidige stand van zaken te evalueren, maar ook om misvattingen over deze technologieën recht te zetten. Belangrijk om te vermelden is dat de besproken technologieën zowel betrekking hebben op de industrie en datacenters, maar ook op de  auto-industrie.

Ondanks de opkomst van nieuwe technologieën blijven loodbatterijen relevant, stellen de onderzoekers van Eurobat. Er wordt in dit segment met name gekeken naar innovatiemogelijkheden binnen specifieke domeinen. Zo worden dunne-plaat loodzuur batterijen (TPPL), bipolaire en verbeterde koolstof loodzuur batterijen genoemd als veelbelovende kandidaten voor verbeterde levensduur, Partial State of Charge (PSOC) werking en verhoogde vermogensdichtheid.

Lithiumbatterijen staan vooraan als het om innovatie gaat, voornamelijk vanwege hun lange levensduur. Toch brengen ze ethische en economische vraagstukken met zich mee op het gebied van mijnbouw, recycling en veiligheid. Batterijtechnologieën zoals LFP (lithium ijzerfosfaat) en LMFP (lithium-mangaan ijzerfosfaat), die geen kritieke grondstoffen zoals nikkel en kobalt bevatten, worden beschouwd als ‘intrinsiek veilig’ en bieden een hogere energiedichtheid. Deze technologieën worden gezien als de beste compromis voor Li-ion technologieën, vooral in vergelijking met NMC (nikkel-mangaan-kobalt) en LMO (lithium-mangaan-oxide) technologieën. Ze worden momenteel als een veelbelovende optie voor energieopslag in datacenters beschouwd.

Op nikkel gebaseerde batterijen, die al langer bekend zijn, worden gebruikt voor specifieke toepassingen, zoals in omstandigheden waar extreme elektrochemische opslag nodig is. Ze behouden echter ontwikkelingspotentieel voor industriële toepassingen.

Natriumbatterijen, zoals natrium-nikkelchloride (NaNiCl) en natrium-zwavel (NaS), zijn hoge temperatuur nikkel-gebaseerde batterijen die werken bij temperaturen boven de 300°C. Natrium-ion batterijen (SIB), die bij kamertemperatuur functioneren en vergelijkbaar zijn met Li-ion batterijen, zijn volgens Eurobat zonder twijfel veelbelovend. Ze gebruiken niet-kritieke materialen en bieden de mogelijkheid om kosten te verlagen.

Het Avicenne-rapport waar Eurobat opdracht toe gaf, toont een wereldwijde batterijmarkt van 4150 GWh. Hiervan is 3360 GWh voor lithium-technologieën en 774 GWh voor loodtechnologieën. Li-ion en loodbatterijen zullen naar verwachting de dominante batterijtechnologieën blijven in 2030.

 

Lees ook
Vinding van Microsoft vermindert lithiumgebruik in batterijen aanzienlijk

Vinding van Microsoft vermindert lithiumgebruik in batterijen aanzienlijk

Microsoft heeft in samenwerking met het Pacific Northwest National Laboratory (PNNL) een interessante doorbraak bereikt in batterijtechnologie. Deze ontwikkeling, waarbij gebruik wordt gemaakt van een nieuw batterijmateriaal dat tot 70 procent minder lithium bevat, kan aanzienlijke gevolgen hebben voor de toekomst van datacenters.

Nieuwe leiding bij congestiemanagementplatform GOPACS

Nieuwe leiding bij congestiemanagementplatform GOPACS

De Stichting GOPACS, een sleutelspeler in het beheer van netcongestie in Nederland, kondigt een verandering in haar bestuur aan. Vanaf 2024 zal het huidige bestuur plaatsmaken voor een nieuw directieteam, bestaande uit Mike ten Wolde en Ranko Stojakovic.

Kitepower: mogelijke oplossing voor duurzame backup power?

Kitepower: mogelijke oplossing voor duurzame backup power?

In de voortdurende zoektocht naar duurzame energieoplossingen is een interessante innovatie verschenen: Kitepower. Deze technologie, die potentieel een alternatief biedt voor traditionele dieselgeneratoren, is ontwikkeld door de gelijknamige Nederlandse start-up. Medeoprichter Johannes Peschel deelde zijn inzichten met Change Inc., waaruit blijkt1