Rotterdam krijgt eerste Nederlandse fabriek voor recycling lithium-ion batterijen
Als alles goed gaat, beschikt Nederland nog dit jaar over een eigen installatie voor het recyclen van lithium-ion batterijen. Dat meldt Technisch Weekblad. Daarmee wordt het ecosysteem rond energieopslag in ons land verder uitgebreid. Tot nu toe worden ingenomen batterijen veelal naar het buitenland gestuurd voor recycling. Een nieuwe installatie in Rotterdam van TES moet daar verandering in gaan brengen, waardoor hergebruik van materialen maar ook van complete batterijen een flinke stap dichterbij komt.
Veel lithium-ion batterijen die nu gerecycled worden, zijn afkomstig uit elektrische auto’s. Bovendien gaat het voornamelijk om schadeauto’s of om batterijen waarin productietechnische fouten zitten. Doordat lithium-ion batterijen in de praktijk langer blijken mee te gaan dan eerder werd aangenomen, laat de grote stroom batterijen die verwerkt dient te worden nog op zich wachten. Wel bevinden de productielocaties van dit type batterijen in Europa zich veelal nog in de opstartfase, met alle productieproblemen en uitval van dien.
Recycling is belangrijk om het ecosysteem rond batterijen voor energieopslag verder uit te breiden. We zien al enige tijd dat er een duidelijke link bestaat tussen lithium-ion batterijen die uit auto’s afkomstig zijn en datacenters en andere grootschalige energiegebruikers, zoals datacenters en andere grootschalige gebouwen. Het bekende voorbeeld daarvan is uiteraard de Johan Cruyff Arena in Amsterdam, waar lithium-ion batterijen die afkomstig zijn uit elektrische auto’s van Nissan door Eaton zijn verwerkt tot energieopslagsystemen die in combinatie met zonnepanelen op het dak een aanzienlijk deel van de faciliteiten van dit stadion van elektriciteit kunnen voorzien.
Voor het grootschalige gebruik van lithium-ion batterijen is het belangrijk om te realiseren dat Europa over een aantal jaren regels gaat stellen aan lithium-ion batterijen. Deze zullen dan voor een deel gemaakt moeten zijn met grondstoffen die via recycling beschikbaar zijn gekomen. Dit hoort bij het Europese beleid om als continent minder afhankelijk te worden van landen als China voor bepaalde groepen van grondstoffen. De fabriek van TES in Rotterdam verwacht vooral nikkel, mangaan en kobalt terug te winnen.
Meer over
Lees ook
Eerste chip-naar-chip 224G-interconnect voor high-performance computing in datacenters geïntroduceerd
De nieuwe interconnect omvat een nieuwe generatie bekabeling, backplanes, board-to-board-connectoren en near-ASIC connector-naar-kabeloplossingen die werken met snelheden tot 224 Gbps-PAM4. Om dit soort snelheden te realiseren was een nieuwe systeemarchitectuur nodig met meerdere chip-naar-chip-verbindingensschema’s.
Eurostat herziet monitoringskader circulaire economie
Eurostat heeft het herziene EU-monitoringskader voor de circulaire economie uitgebracht. Het nieuwe monitoringskader omvat een nieuwe dimensie over wereldwijde duurzaamheid en veerkracht, die wordt toegevoegd aan de reeds bestaande vier dimensies van het vorige monitoringskader.
BICSI komt met nieuwe, tweede editie van ICT Install Practices Field Guides
BICSl legt de laatste hand aan drie nieuwe edities van de bekende ICT Installation Practices Field Guides. Deze zijn bedoeld voor monteurs en technici van zowel ICT- als laagspanningsbekabeling. Deze handleidingen zijn bedoeld voor dagelijks gebruik.