Onderzoek: aantal storingen in datacenters neemt af, terwijl incidenten gemiddeld steeds kostbaarder worden

data datacenter

Hoewel Uptime Institute de eerste is om toe te geven dat cijfers die datacenters verschaffen over storingen en outages met enige reserve moeten worden bekijken, durft de organisatie het toch aan om vast te stellen dat het aantal incidenten in datacenters de afgelopen jaren is afgenomen.

Dat schrijft de organisatie in het rapport ‘Annual outages analysis 2023; The causes and impacts of IT and data center outages’. Het voorkomen van storingen in de digitale infrastructuur en downtime is een topprioriteit voor iedereen die betrokken is bij het leveren van diensten - en in toenemende mate ook voor toezichthouders en andere instellingen die systeembrede risico's in de gaten. Dat lijkt dus steeds beter te lukken.

In hun rapport schrijven de auteurs Andy Lawrence, Executive Director of Research en Lenny Simon, Senior Research Associate: ‘Er zijn aanwijzingen dat het aantal storingen de afgelopen jaren geleidelijk is gedaald. Hoewel de meeste sites de afgelopen drie jaar een storing hebben gehad, is slechts een klein deel ernstig of ernstig’.

Minder storingen dus, maar - zo stellen zij vast - wel met een impact per incident die steeds groter wordt. Als er namelijk toch een storing optreedt, dan worden deze kostbaarder. Deze trend zal zich volgens de analisten bovendien waarschijnlijk voortzetten naarmate de afhankelijkheid van digitale diensten toeneemt. Met meer dan tweederde van alle storingen die meer dan 100.000 dollar kosten, wordt de businesscase om meer te investeren in resilience en training dus steeds sterker. Met name opleidingen ziet Uptime Institute als cruciaal, aangezien nog steeds veel storingen worden veroorzaakt door menselijk handelen en menselijke fouten.

uptime 2023-03

 

Interessant is ook deze constatering van de onderzoekers: ‘Professionele externe digitale infrastructuurbedrijven - cloud-, colocatie-, telecommunicatie- en hostingbedrijven - zijn verantwoordelijk voor een groeiend deel van de storingen. Dit weerspiegelt de groeiende rol en het belang van deze bedrijven’. Tegelijkertijd geeft deze trend ook te denken over de vermeende voordelen van het inschakelen van deze partijen. Het idee was immers dat hun massale omgeving hen immers in staat zou stellen om de beste mensen aan te trekken en de meest innovatieve kennis rond datacenters, cloud en hosting te verzamelen. Ongetwijfeld is dit waar, maar het vertaalt zich vooralsnog niet in een drastische verbetering van de beschikbaarheid van digitale infrastructuren.

Lees ook
Security, beschikbaarheid en uitwijk zijn grootste uitdagingen voor datacenters

Security, beschikbaarheid en uitwijk zijn grootste uitdagingen voor datacenters

Security, beschikbaarheid en uitwijk zijn voor datacentereigenaren en -beheerders de grootste uitdagingen. Dit blijkt uit onderzoek onder 444 IT-professionals. Het onderzoek is uitgevoerd door Telindus. IT-professionals geven in het onderzoek aan waar volgens hen de hoogste prioriteit ligt in het datacenter. De resultaten van het onderzoek liggen1

Google investeert 55 miljoen euro in windenergie

Google investeert 55 miljoen euro in windenergie

Google investeert 55 miljoen euro in de ontwikkeling van windmolens in de Amerikaanse staat Texas. De windmolens zijn bedoeld om de CO2-emissies die door traditionele energiebronnen worden geproduceerd te compenseren. Google drijft zijn datacenters en kantoorpanden niet aan met windenergie, maar maakt gebruik van lokale traditionele energiebedrij1

Merpa Datahousing Consultancy  en Meiberg Consultancy gaan nauwe samenwerking aan

Merpa Datahousing Consultancy en Meiberg Consultancy gaan nauwe samenwerking aan

Elvira Dragstra van Merpa Datahousing Consultancy en Henk van den Berg van Meiberg Consultancy zijn op 15 januari 2014 een samenwerkingsverband aangegaan en betreden met een nieuw gezicht de markt:  Decision Datacenter Partners BV. Zowel Merpa als Meiberg hebben een  ruime ervaring op het gebied van datacenters die bij veel verschillende bedrijve1