Fiber Vakdag: Communicatie en automatisering belangrijk bij aanleg zakelijk glasvezel

FCA-2023-10-600400-IMG_4387

Leveranciers van zakelijk glasvezel moeten er hard aan trekken om levertijden van bestelde verbindingen in lijn te krijgen met de verwachtingen van klanten en ICT-partners. Tegelijkertijd is het belangrijk dat wholesale partners en eindklanten een reëel beeld hebben van de aanleg van glasvezel. Dit waren de belangrijkste conclusies van het discussiepanel dat onder de naam ‘Grillige Klantprocessen’ werd gehouden op de Fiber Vakdag van de Fiber Carrier Association.

In het panel onder leiding van FCA-directeur Andrew van der Haar kwamen de kersverse FCA-voorzitter (en directeur van Bright Access) Janarthanan Sundaram, Lex Nicolai van Blue Fiber en Patrick van der Valk van Nextpertise aan het woord. Volgens Sundaram is er met name sinds Corona, toen materialen en arbeid schaarser werden soms te optimistisch te werk gegaan. Het panel vergeleek de situatie met die van de automobielindustrie, waar een langere levertijd een gegeven is, terwijl bij glasvezel nog altijd de verwachting is dat binnen een aantal weken geleverd kan worden.

Oplossingen werden er ook aangedragen, al werd duidelijk dat er niet één Ei van Columbus het probleem zal gaan verhelpen. Van der Valk gaf, met zijn praktijkervaring als wholesale partner, aan dat het verkrijgen van inzicht door een beter geautomatiseerd bestel- en leverproces goed zou zijn om het bewustzijn bij partners en eindklanten te verhogen. Sundaram en Nicolai gaven aan hier ook al in te investeren. Software-ontwikkelaars in de zaal ontvingen de suggestie met enthousiasme. “De technologie is er klaar voor. We staan te springen om hier te helpen.”

Maar er is meer nodig om verwachtingen en levering dichter bij elkaar te brengen. Sundaram denkt hierbij aan het beter trainen van partners en personeel. Het plan van de FCA-Academie, waar zowel Van der Haar, Nicolai als Sundaram zich momenteel hard voor maken, zou hierbij kunnen helpen. De algehele conclusie van het drietal was dat de doorlooptijden van de aanleg van zakelijk glas door eindklanten acceptabel wordt gevonden, zolang er inzicht en communicatie is. Sundaram voegde daar nog aan toe dat partijen in de branche wel ook moeten blijven inzetten op optimalisatie van het proces.

Lees ook
Na telecombranche groeit nu ook in energiesector interesse in datacenters

Na telecombranche groeit nu ook in energiesector interesse in datacenters

Eerder investeerde al Amerikaanse en Scandinavische energiebedrijven in der datacentersector, nu zien we hetzelfde fenomeen ook in Spanje. Het Spaanse energiebedrijf Iberdrola streeft namelijk naar een uitbreiding van zijn activiteiten

Technisch dienstverlener Unica neemt  Eljes Infrastructurele Projecten over

Technisch dienstverlener Unica neemt Eljes Infrastructurele Projecten over

Technisch dienstverlener Unica neemt het bedrijf Eljes Infrastructurele Projecten over dat actief is in de aanleg van glasvezelnetwerken voor datacenters en networkproviders in de Benelux.

Dennis Snijder van NDIX blikt terug op de afgelopen 10 jaar

Dennis Snijder van NDIX blikt terug op de afgelopen 10 jaar

Datacenterworks bestaat tien jaar. Reden om de website onderhanden te nemen en stil te staan bij de vraag wat er in die periode zoal is veranderd. Daarvoor is gesproken met Dennis Snijder van NDIX.